mylifeinabox

Av Patrick - 3 januari 2012 16:27

Vi landade i Abu Dhabi kl 7 i morse lokaltid.

Vi insåg när vi tittade på vår ändrade bokning att det skulle bli många timmars väntan på flygplatsen. Vi bestämde oss då för att helt enkelt fixa ett varsit visum och åka in till stan istället för att tråka på flygplatsen.

Till saken hör att vi båda 2 är väldigt trötta eftersom sömn har varit obefintligt sedan vi åkte från Stockholm.

Men vi tog oss i varje fall in till stan. Ingen höjdar stad om ni frågar mig. Dom håller på och bygger överallt på samma gång. Det ska vara STORT och DYRT, tror dom har komplex gentemot Dubai.

Det är så ofärdigt så det går inte ens att få tag i vykort från Abu Dhabi utan de som säljs har bilder från Dubai.

Strandpromenden och stranden, det som va klart, var i varje fall väldigt vackert.

Vi passade också på att besöka Marina Mall, ett gigantiskt köpcenter med berg och dalbana samt skridskorink inomhus. Vi orkade ärligt talat inte gå igenom hela centrumet för det var så otroligt stort. De slutade istället med att vi la oss och tog en powernap på gräsmattan utanför. Jag vaknade utav att jag hade ett gäng myror som bet mig över hela ryggen.

Vi hade fått tips om att vi skulle ta oss till hamnen och titta på marknaderna där för det skulle var jättekul. Om någon säger så till er, då ljuger dom. Det var totalt meningslöst och vi var dom enda turisterna där. Att få taxi tillbaka till flygplatsen därifrån var inte heller det lättaste. Det ordnade sig i varje fall till slut och nu sitter vi och pillar med våra datorer i väntan på att sista etappen på 13,5 timma ska påbörjas. Och kl 19 den 4/1 (lokaltid) är vi i vårt nya hemland. Insåg idag hur helt vansinigt galen hela den här grejen är, men det ska bli jättespännande och roligt.

Av Patrick - 3 januari 2012 16:10

Igår kom vi äntligen iväg. Vi lyfte i tid från Arlanda kl 18.15 och landade i Tyskland 2,5 timme och lite mat senare, vi fick pizza på planet. Smakade ok, men såg sisådär ut.

Där fixade vi nya boardingkort och vi fick höra att nu var det bråttom för vi skulle ut från terminalen och in i en annan terminal. Blev ett riktigt race. Det visade sig att det tog närmare 30 minuter mellan terminalern i München.

Men vi fick se lite av varje på vägen t ex en julgran.

Vi hann också med nöd och näppe med att plocka upp en bretze på vägen :). Det var riktigt trevligt.

Sen bar det av mot Abu Dhabi...

Av Patrick - 2 januari 2012 13:19

Blev glatt överraskad av servicen jag fick från hotels.com när jag behövde hjälp. Har använt dom flera gånger för att dom var billiga, lite som ryanair. Kan nu konstatera att när det blir problem så är det stor skillnad på dom och ryanair. Ringde ett lokalnummer och tjejen kontaktar hotellet och ringer tillbaka när allt är ordnat. Så jävla bra.

Strax är det dags för försök 2. Kl 15.30 bär det av til Arlanda igen.

Av Patrick - 2 januari 2012 09:15

Gårdagen var ju sådär. Vi var på plats på flygplatsen i god tid tack och lov. Det började med att det var någon miss så väskorna skulle få följa med till Abu Dhabi och inte hela vägen till Sydney. Detta åtgärdas dock eftersom vi upptäckte det direkt och checkade in bagaget manuellt.

Vi sätter oss på planet och allt är klart i tid. Vi åker ut till startbanan, men där tar det stopp. Något tekniskt fel på planet. Tillbaka till gaten och byte av plan. Vi är nu 2 timmar sena och planet rullar 10m och det kör då ner i en grop och noshjulet går sönder. Tillbaka till gaten igen och av planet. Dom lyckas få fram besättning och nytt plan, men då visar det sig att Frankfurts flygplats stänger kl 22 och det skulle man inte klara.

Så springa upp och ta en nummerlapp för att få boka om resan till dagen efter. Det tog ca 1 timme vid disken för att komma fram till att vi idag ska åka i stort sätt samma rutt som var tänkt igår, fast via München istället.

Så kl 18 ikväll är det dags för försök 2. Fram till dess så är det till att ta det lugnt och softa.

Av Patrick - 1 januari 2012 11:40

Nu är det sista packat och vi ska bara äta lite och sen påbörjas resan. Hej då kallt väder (som jag inte kommer sakna).

Av Patrick - 1 januari 2012 00:27

Nu är det nytt år och vi har precis kommit hem. Nyktert har det vairt eftersom vi har 29 flygtimmar framför oss imorgon.

Dagen har gått i städningens tecken. Vi har städat bort all jul, kastat ut granen och gjort det fint. Imorgon kl 14 bär det av till Arlanda mot Sydney, via Frankfurt och Abu Dhabi. Kommer aldrig gnälla över 1 timmes restid till jobbet, nu har jag ju 29 timmar enkel resa.

Gott nytt år på er alla och imorgon ska jag försöka lägga upp lite bilder från Frankfurt och Abu Dhabi.

Av Patrick - 30 december 2011 15:11

Nu är packningen i full gång och det är kläser överallt. Man börjar inse hur mycket man behövt göra men missat, det blir en del som får fixas från Australien helt enkelt.

Av Patrick - 28 december 2011 16:49

Idag fick jag hämta våra internationella körkort. Behövs tydligen för att få köra bil i Australien. Tänk vad mycket enklare det vore om Australien var med i EU.

Nu känns det som det mesta förfixet börjar bli klart. Det som återstår är att städa ut julen och att packa sakerna som skall med, vilket inte blir så mycket. Vi får ta med oss 1 väska á 23 kg per person. Där ska deet rymmas allt som vi behöver under 6 månader.

För min del är det ju rätt så lätt eftersom min garderob efter viktnedgången inte är så speciellt stor. Sen blir det väl lite smycken som ska med och några böcker. Tror det bli värre med frun, hon blir nog tvungen att välja ut vad hon ska ha med sig :).

Får väl fortsätta städa lite eftersom det kommer besök ikväll i form av en mamma som vill säga hej då innan vi åker.