mylifeinabox

Direktlänk till inlägg 9 januari 2012

Första dagen på jobbet

Av Patrick - 9 januari 2012 11:47

Idag så var det den stora dagen. Har aldrig varit så nervös för att gå till en första arbetsdag som idag. Insikten om att alla pratar enbart engelska, gjorde mig helt plötsligt orolig för mina egna engelskakunskaper.


Men väl på plats försvann all oro och det blev en jättebra dag. Lite slöare och långsammare tempo mot vad jag är van vid, men rolig. Mina arbetstider är "When I feel like" vilket känns helt ok.


 


Jag jobbar på 21 våningen och hissen är snabbare än dom jag åkt hitills. Tar typ ingen tid alls att åka upp. En annan lite rolig sak är att toaletterna ligger ute i hisshallen och inte inne på kontoret. Mycket skumt.


 


Min arbetsplats är en 10 kvm kub (känner mig nästan som Dilbert) jag har tydligen en arbetsplats till i en annan byggnad också och den är bara 5 kvm. Men utsikten är bra, jag ser Harbour Bridge från fönstret. Om jag tröttnar på utsikten så har jag 2 st skärmar så jag kan ju alltid köra bildspel på den andra. Linux människa som man är så undrar jag över syftet med att ha 2 skärmar, när man istället skulle kunna ha kuben som finns i linux och ha 4 skrivbord på en skärm. Tycker bättre om den lösningen.


Hade i varje fall en dator som väntade när jag kom och jag har fått en drillning i alla system och lite hur det funkar här i Australien. Han blev mycket oroad när han hörde att vi badade vid bryggan där båten brukar gå. Folk brukar nämligen fiska där och det drar till sig hajar. Finns tydligen gott om dom runt omkring och en haj modell större med sin unge har siktats utanför operahuset. Solglasögon från europa är tydligen inte heller nånting att ha här nere. Solglajer måste nämligen uppfylla minst cat 3 för att ge något skydd mot den Australiska solen.


 


Blev mött av min underbara hustru efter jobbet och vi tog en promenad innan vi åkte tillbaka "hem". Vacker solnedgång över Circular Quay.


 


Dagens bild av operahuset :).


Imorgon har vi bokat in 2 st visningar, den första kl 9.30 och den andra kl 14. Vi var bland de som låg bäst till på lägenheten vi ville ha, men någon snodde den precis framför nosen på oss.


 
 
Ingen bild

KerstinoRalf

9 januari 2012 18:21

Lycka till på jobbet och i sökandet efter en bra lägenhet!!!

 
Ingen bild

KerstinoRalf

23 januari 2012 16:44

Jag har skickat mail till Cicci...

Kram Kerstin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Patrick - 20 januari 2013 10:57

Jaha, det tog en stund men nu kommer äntligen del 2. Jag har nu hunnit smälta det mesta av min utflykt till Sydney. Jag längtar fortfarande tillbaka, trodde ju att det skulle släppa när man fått lite ditans. Jag pratar fortfarande med mina vänner min...

Av Patrick - 5 maj 2012 01:27

Hej Alla,   Blir ju inte så mycket skrivet här pga jobb och av att man har ett liv :). Så jag tänkte att jag gör en liten återblick av vad som hänt här nere i form av bilder. Det är nu ca 1 månad kvar till hemfärd eller bortfärd, har inte bestämt...

Av Patrick - 27 februari 2012 00:50

Igår var en helt galen dag.   Började med att jag klev upp kl 6.50 för att åka iväg och volontärarbeta lite på Soundwave festival här i Sydney. Åkte iväg med bilen, vilket inte ar det lättaste när man inte har GPS utan använder Google maps för at...

Av Patrick - 23 februari 2012 00:21


Vi brukar fara ivag och handla i ett omrade som heter Chatswood ibland. Detta ar det asiatiska omradet utanfor Sydney. Har kan man handla billigt och ata god asiatisk mat. Man kan ocksa titta pa konstiga saker som t ex ett punkband utklatt till Disne...

Av Patrick - 22 februari 2012 09:00


For att kunna fylla blogg med lite nytt sa far jag blogga fran jobbet. DVS inga svenska bokstaver.   Det har ju varit lite saker som vi gjort under tiden har. En bra sak nar man saknar Sverige, eller i varje fall ma och godis fran Sverige ar att ...

Ovido - Quiz & Flashcards