mylifeinabox

Direktlänk till inlägg 14 januari 2012

Inte längre turist...

Av Patrick - 14 januari 2012 11:54

Nu har vi äntligen skrivit på alla papper, betalt och fått nycklarna till vår lägenhet. Den är inte jättefin enligt svenska mått, men här är den tydligen något extra.

Pratade med mäklaren och hon berättade att folk har 45 000 om året i genomsnittslön, våran lilla 1 kostar 400 i veckan dvs nästan 21 000 om året. till det kommer mat, som är skitdyrt här nere. Vår matbudget hemma funkar inte här. Sen har vi ju TV, el, parkering mm som också kostar massor. Jag förstår inte hur folk har råd med alla fina bilar och sånt som dom har här nere. Men mäklaren tyckte att standarden är ju så hög i Australien så det är klart det kostar lite mer. Tror hon behöver resa lite mer.


Att köpa kastruller, tallrikar mm är heller inte billigt. Men med lite hjälp hittade vi till en förort och den suveräna affären Big W. Så vi hittade allt vi behövde till riktigt bra priser.


Det vi hittat som är billigt i mataffären är kängurukött. Australiensarna äter det inte av någon anledning och när man tittar i kyldsiekn är ordningen som följer: Nötkött, fläskkött, kyckling, känguru, hundmat. Ja, ni läste rätt, hundmaten ligger i köttdisken. Lite äckligt tyckte jag i början men nu så känns det ändå rätt ok.


Vi har också träffat ett trevligt svenskt par som vi hittat via en blogg. Vi har varit ute och ätit pratat och haft jättetrevligt. Imorgon kommer dom över på en house warming middag i vår nya lägenhet. Får se vad vi ska hitta på att bjuda på.


Första veckan på jobbet har gått jättebra och jag trivs med mina nya kollegor. Har också lärt mig att rulltrappan går i vänstertrafik och att jag måste stå till vänster för att alla som går om går om på höger sida. Mycket förvirrande i början.


Nä, nu blir det till att packa klart och sova sista natten på hotellet. Imorgon så flyttar vi in på riktigt i vår nya lägenhet och går från att känna oss som turister till att bli expats på heltid.

 
 
Ingen bild

Tintin

14 januari 2012 12:52

Spännande ser framemot lite bilder på bostaden. Kan tänka mig att standarden är något sämre än här. Är väl lite som i Frankrike där standarden i alla fall i äldre hus är sämre än äldre hus här i Sverige.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Patrick - 20 januari 2013 10:57

Jaha, det tog en stund men nu kommer äntligen del 2. Jag har nu hunnit smälta det mesta av min utflykt till Sydney. Jag längtar fortfarande tillbaka, trodde ju att det skulle släppa när man fått lite ditans. Jag pratar fortfarande med mina vänner min...

Av Patrick - 5 maj 2012 01:27

Hej Alla,   Blir ju inte så mycket skrivet här pga jobb och av att man har ett liv :). Så jag tänkte att jag gör en liten återblick av vad som hänt här nere i form av bilder. Det är nu ca 1 månad kvar till hemfärd eller bortfärd, har inte bestämt...

Av Patrick - 27 februari 2012 00:50

Igår var en helt galen dag.   Började med att jag klev upp kl 6.50 för att åka iväg och volontärarbeta lite på Soundwave festival här i Sydney. Åkte iväg med bilen, vilket inte ar det lättaste när man inte har GPS utan använder Google maps för at...

Av Patrick - 23 februari 2012 00:21


Vi brukar fara ivag och handla i ett omrade som heter Chatswood ibland. Detta ar det asiatiska omradet utanfor Sydney. Har kan man handla billigt och ata god asiatisk mat. Man kan ocksa titta pa konstiga saker som t ex ett punkband utklatt till Disne...

Av Patrick - 22 februari 2012 09:00


For att kunna fylla blogg med lite nytt sa far jag blogga fran jobbet. DVS inga svenska bokstaver.   Det har ju varit lite saker som vi gjort under tiden har. En bra sak nar man saknar Sverige, eller i varje fall ma och godis fran Sverige ar att ...

Ovido - Quiz & Flashcards