mylifeinabox

Direktlänk till inlägg 5 januari 2012

Runt i Parramatta

Av Patrick - 5 januari 2012 08:56

Nu har vi gjort vår första dag i Australien. Letat lägenheter och varit och kollat in det lokala köpcentrumet.


 

För er som sett "Border Patrol" på TV, så här ser den berömda blanketten ut som man måste fylla i när man kommer in i landet. Vi fick inte en fråga utan släpptes helt sonika in i Australien, det var ett litet anti-klimax :).


Det som jag har haft mest problem med här sen vi anlände är att min hjärna har svårt att få ihop 2 saker. "Summer Sale" och "Merry Christmas" i ett och samma skyltfönster. Det känns verkligen jättekonstigt efter ett liv där December - April har varit vinter, och nu så är helt plötsligt november till april sommar. Helskumt.


 

Det är i varje fall skönt att kunna gå omkting i shorts och t-shirt här nere. För er som känner mig så vet ni hur mycket jag inte tycker om vinter med snö :).


Vi har tillbringat dagen med att utforsk Parramatta som stan där vi bor just nu heter. Det tar ca 35 min med pendeln in till centrala Sydney härifrån och det kan man ju leva med. Vi har därför kollat lite på lägenheter och hus i området. Detta är vår plan B om vi inte hittar något bra boende centralt i Sydney.


 


Vi har också kollat på mobiltelefon och abonnemang det finns en uppsjö av olika, men det får väl bli en telefon modell äldre med ett pre-paid abonnemang som det ser ut. Ska se på måndag om jag kan få något schysst via jobbet istället.


Vi har som sagt börjat jaga bostad också och det första svaret vi fik var från en lurendrejare. Syntes dock på långt håll och efter en snabb googling så bekräftades misstanken. Tråkigt men skönt att man inte är helt naiv :).


 

Var och köpte en flaska vin igår också och vi upptäckte då att Sverige inte är helt okänt här nere, dom hade lite svenska cider sorter. Det var lite dyrare än Sverige men får man hemlängtan kan man ju köpa sig en kopparbergs :).


 

Nu ikväll så blev det en öl på hotellet medan vi letar efter nya lägenheter. Sen ska vi prova poolen också, det blir lite trevligt. I kväll är sista natten på detta hotell, imorgon flyttar vi in till stan.


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Patrick - 20 januari 2013 10:57

Jaha, det tog en stund men nu kommer äntligen del 2. Jag har nu hunnit smälta det mesta av min utflykt till Sydney. Jag längtar fortfarande tillbaka, trodde ju att det skulle släppa när man fått lite ditans. Jag pratar fortfarande med mina vänner min...

Av Patrick - 5 maj 2012 01:27

Hej Alla,   Blir ju inte så mycket skrivet här pga jobb och av att man har ett liv :). Så jag tänkte att jag gör en liten återblick av vad som hänt här nere i form av bilder. Det är nu ca 1 månad kvar till hemfärd eller bortfärd, har inte bestämt...

Av Patrick - 27 februari 2012 00:50

Igår var en helt galen dag.   Började med att jag klev upp kl 6.50 för att åka iväg och volontärarbeta lite på Soundwave festival här i Sydney. Åkte iväg med bilen, vilket inte ar det lättaste när man inte har GPS utan använder Google maps för at...

Av Patrick - 23 februari 2012 00:21


Vi brukar fara ivag och handla i ett omrade som heter Chatswood ibland. Detta ar det asiatiska omradet utanfor Sydney. Har kan man handla billigt och ata god asiatisk mat. Man kan ocksa titta pa konstiga saker som t ex ett punkband utklatt till Disne...

Av Patrick - 22 februari 2012 09:00


For att kunna fylla blogg med lite nytt sa far jag blogga fran jobbet. DVS inga svenska bokstaver.   Det har ju varit lite saker som vi gjort under tiden har. En bra sak nar man saknar Sverige, eller i varje fall ma och godis fran Sverige ar att ...

Ovido - Quiz & Flashcards